Ray-Ban Stories: něco jako chytré brýle. Recenze

Představte si, že se v baru potká Ray-Ban a Facebook. Začne to nevinným pokecem, ale pak se rozjedou. Klopí panáka za panákem, uklidí se na pokoj a zažijí divokou noc. Po blíže neurčené době se z náhlého vzplanutí lásky zrodí chytré brýle Stories.

Ray-Ban, světoznámý výrobce prémiových brýlí a součást luxusní eyewear skupiny Luxottica přinesl do svazku svůj legendární produkt, vycvičené produktové designéry a výrobní kapacity. Facebook přispěl hardwarem, softwarem a hlavně aplikací Facebook View propojující svět reálný s tím virtuálním. Ostatně Mark dělá jenom to, co slíbil. Propojuje celý svět, ale spoléhat se na této misi jenom na výrobce mobilů je hrozná pruda. A tak splodil s Ray-Banem další hardware (Facebook vlastní taky Oculus).

Facebook Stories nejsou první ani poslední brýle, které si chtějí říkat chytré. Už hezkých pár let zpátky zkoušel na brýle s kamerou natáhnout do svého ekosystému tisíce nových uživatelů Snapchat. Jeho Spectacles se hitem úplně nazvat nedají, na druhou stranu generaci jedna následovala i generace druhá, třetí a aktuální čtvrtá dostala chytré brýle až na úroveň hardcore tech s rozšířenou realitou. Je to drahé, koupit se to nedá, ale je to cool. A pak tu máme třeba Bose.

ray-ban-stories-prvni-dojmy

Bose Frames nic nenatočí, protože postrádají kamery. Ale za to hezky hrají a můžete si přes ně i zavolat. Na podobné vlně se pak vezou i chytré brýle od Amazonu Echo Frames. Ty vám taky nedovolí šmírovat holky v parku, ale zase si můžete pokecat s Alexou a třeba si naházet na Amazonu do košíku příští nákup. Facebook a Ray-Ban se vydaly podobnou cestou jako Snapchat zřejmě však s vědomím toho, že nějaká social appka, od které si Facebok už půjčil z hlediska funkcí kde co, se nemůže svým výtlakem rovnat Markovu impériu.

Ray-Ban klasika s lehkou nadváhou 

Ok, rychle mrkněme na specku. Stories mají duální 5MP kameru, ze které padají fotky s rozlišením 2592x1944px a videa s minimálním rozlišením 1184x1184px a frameratem 30fps. V každé nožičce trůní jeden reproduktor, k dispozici máte i mikrofon, Bluetooth 5.0, WiFi a vestavěnou paměť na 500 fotek nebo 30 maximálně 30 sekundových videí. Koupit se dají na ofiko webu Ray-Banu a to pouze v USA. Což mě nemohlo zastavit. Na svou US adresu jsem si nechal poslat můj oblíbený design Wayfarer. Komu není pochuti, může mít i Round nebo Meteor.

Ok, střih, forwarder fungoval skvěle, do týdne a půl byly brýle u mě. Na pohled všechno hezké. Luxusní balení, hezký case s nabíjením, brýle z pohledu designu klasika. Nožičky se kvůli elektronice uvnitř nafoukly, ale ne moc. Malinké kamerky se v designu Wayfarer taky hezky ztratí, takže celkově v brýlích člověk vypadá vlastně normálně, žádný hloupý Sci-Fi look se nekoná. Na evropského uživatele čeká první past v App Storu nebo Google Play.

Aplikace Facebook View není dostupná pro váš region. V app Storu najdete prd, v Google Play vám to appku zobrazí, ale nedovolí stáhnout. Následovalo tedy pár experimentů s VPNkou, různými účty a nastavování regionů, až se mi podařilo do mého testovacího Galaxy S21+ naládovat appku a spárovat s brýlemi. Počáteční inicializace proběhla fajn, stažení nejnovějšího FW taky. Bohužel pak si brýle nebo appka postavily hlavu a nechtěly vidět jeden druhého. Brýle se nepřipojovaly, fotky a videa nestahovaly.

Tradiční look, netradiční schopnosti 

Pomohl restart telefonu a zapakování celého párovacího procesu. Na chvíli. Po plném vybití, nabití a zapnutí telefonu občas stále dochází k výpadkům spojení. Nakonec však fotky a videa do telefonu dostanete, kde už naštěstí i zůstanou. Ok, zpátky k nošení. Jak magor v brýlích člověk nevypadá, to jsem řekl. Ovládání vývojáři zmákli taky dobře. Jedno velké tlačítko na pravé nožičce vyrobí na dlouhý stisk fotku, na který pak spustí nahrávání videa. Na další stisk nahrávání ukončíte. Pokud ne, udělá to po 30 sec. za vás firmware.

Víc než 30 sekund nahrát nyní nelze. Co se týče reproduktorů, hrají a nijak zvlášť zle. Těžko můžete čekat, že se přednes bude blížit čemukoliv, co znáte např. z Airpodů nebo jiných dobrých True Wirelles sluchátek. Chybí basy, středy i výšky jsou spíš nevýrazné. Prostě přednes není průser, hudba se takto nouzově poslouchat dá, ale zážitek to určitě není. Jako ideální použití reproduktorů se tak jeví poslouchání podcastů či audio knih. Samozřejmě musíte vzít v potaz, že co slyšíte vy, uslyší i lidi kolem vás.

rayban-stories-all
Vybrat si můžete Ray-Ban klasiku nebo něco víc do kulata. 

Ovládání hudby přes touchpanel v nožičce funguje celkem dobře, chce to ale grif. Než zjistíte, kde přesně poklepat a v jaké „kadenci“ polezou vám Stories mírně na nervy. Tak a co kamery, co obraz? Technické parametry už zazněly, je z nich zcela patrné, že to na velká kina nebude. Kamerky jsou malé a neřídí je iOS. Nedá se však říct, že by mě kvalita fotek a videa zklamaly. Vyloženě překvapený jsem byl ze stabilizačních schopností, kdy se obraz ani při jízdě na kole nebo běhu netřepal a působil uhlazeně a přitom i celkem přirozeně. Ostatně mrkněte na pár videí na Youtube.

Facebook na tenkém ledě

A co dál? Vlastně nic. S Ray-Ban stories můžete ještě volat, a i tohle funguje. Tím technický příběh končí a začíná trochu jiný, etický. Věc se má tak, že Stories se hodí úplně nejvíc k skutečně autentickému zachycení okolního světa. Když něco natáčíte mobilem, vaše nonverbální komunikace, tzn. držení mobilu před sebou, poloha těla atd. světu jasně říká, že si pořizujete záznam něčeho. Svět se vám tedy může vyhnout, může vyjádřit souhlas nebo nesouhlas s vaším počínáním.

U brýlí Stories tohle neplatí. Že dvě oči schované za kouřová skla doplňuje i dvojice kamer, skoro nikdo nepozná. Můžete dlouze pozorovat detaily tváří i těl lidí, aniž by o tom některá z nich tušila. Heleďte, řeknu to na plnou hubu, Ray-Ban Stories je vysoce efektivní šmírovací nástroj. Dokonce bych řekl, že nemá daleko k různých Spy kamerám. Jasně, brýle na obličeji jasně přiznáváte, ale dokud se technologie nerozšíří natolik, aby se dostala do podvědomí široké veřejnosti, záznamové zařízení v nich uvidí málokdo.

ray-ban-stories-2

Odpovědnost za morální užití technologie leží tedy plně na bedrech uživatele. Budete hovado a nahrajete všechny výstřihy a opilce ve městě, nebo si dobře rozmyslíte, kdy natáčíte scénu ze skutečného života a kdy porušujete něčí soukromí a stojíte na tenkém ledě obscénnosti? Přál bych vám, abyste tuhle technologii použili tím nejlepším způsobem. Sám jsem si hranice raději rychle nastavil.

Otázkou je, co případné masové rozšíření Stories přinese Facebooku a Ray-Banu. Facebook rozhodně není v pozici, kdy si může coby mladý technologický start dovolit cokoliv. Je to obrovská korporace pod drobnohledem zákonodárců a co se uživatelských dat a soukromí týče, výrazně pokřivenou pověstí. Nevím, zda nakonec nebude Ray-Ban litovat, že s touhle americkou byznysmenkou kdy spustil.

Ukázkové záběry z Ray-Ban Stories brýlí:

Napsal: Libor Zezulka