Proč iRobot vládne robotickým vysavačům? A ještě dlouho se to nezmění.

V roce 2020 iRobot ovládal 46% globálního trhu s robotickými vysavači. Jen o pět let dřív to bylo dokonce 62%. Proč značka postavená na zelené louce válcuje globální korporace? A ještě dlouho bude. Vysvětlíme.

Pokud si dnes uvědomíte, že už vás nebaví pobíhat po domě či bytě s vysavačem a zhlédnete se v myšlence automatizace, rozprostře se před vámi zdánlivě nekonečná nabídka robotických pomocníků. Slibují hory doly. Souběžný mokrý i suchý úklid, desinfekci podlahy, přesné laserové navigování, inteligentní chování řízené mobilní aplikací, vysoký sací výkon, některé se dokonce snaží nahradit i domácí aroma difuzér.

Uklízecího robota najdete v nabídce každé větší značky, včetně těch domácích jako Eta nebo zmrtvýchvstalá Tesla. Vedle áčkových brandů jako Samsung, Miele, Rowenta nebo Dyson, působí na trhu svébytný americký iRobot, ale taky ohromné množství v zásadě nonamů jako Robzone, Hobot, Concept, Evolveo, Symbo a další. Vybrat si z téhle robotické armády správného vojáka se zdá skoro nesplnitelný úkol.

Jak funguje robotický OEM trh?

Až na to, že úplně není. I když vám bude většina značek robotických vysavačů vykládat srdcervoucí příběhy o jedinečnosti vlastního řešení a složitosti vývoje, realita vypadá jinak. Ostatně, vyhledejte např. na Zbozi.cz spojení Robotický vysavač a sledujte design. Liší se barevnost, občas i mírně tvar, ale základní koncept a forma zůstává pro většinu robotických vysavačů stejná. Např. modelů s kruhovou kapličkou laserové navigace najdete snad 20.

Pokud byste si dali tu práci, a začali hledat spojení Robotic vacuum cleaner a jeho čínský překlad na čínských webech, najdete desítky robotických vysavačů, které jakoby z oka vypadly těm, které znáte z evropských e-shopů. Proč? Protože až na výjimky typu Samsung, Dyson nebo iRobot si nákladný vývoj svébytných robotických modelů nemůže nikdo dovolit, navíc ani nedisponuje potřebným know-how a týmem.

Snímek obrazovky 2021-10-01 v 20.52.12
Pokud si chcete obrandovat vlastního robota, stačí k tomu Google překladač, pár stovek tisíc a kus odvahy. Takový pohled se vám naskytne, pokud začneme hledat robotický vysavač u dodavatelů v Asii. 

Ve výsledku tak většina výrobců pouze branduje modely vyvinuté několika málo fabrikami v Číně, Koreji nebo na Taiwanu. To samo o sobě není nic špatného, je potřeba však vstupovat do výběru robotického vysavače s tím, že na značce vlastně až tak nezáleží. A nebo právě naopak. To v případě, že se rozhodnete jít hodně do hloubky a řídit se heslem, nejsem tam bohatý, abych si mohl kupovat levné věci. Tohle uvažování vás totiž skoro jistě dovede k americkému iRobotu.

iRobot: Lídr i následovatel

Než budu pokračovat, jedno malé vysvětlení. Svět robotů mě fascinuje roky. A svět robotických domácích pomocníků znám do nejmenších detailů. Asi pět let jsem se v tomto světě pohyboval na denní bázi a poznal do hloubky několik největších značek v této kategorii v čele se samotným iRobotem. Tahle značka se od všech ostatních liší tím, že vyrostla z ničeho, ovšem na pevných robotických základech.

V roce 1990, to znamená roce, kdy se teprve probouzel internet i mobilní telefony, založila trojice inženýrů se specializací na robotiku Colin Angle, Helen Greiner and Rodney Brooks firmu iRobot. Celých 10 let byla tahle trojka a hrstka dalších zahrabaná v laboratořích a tvořila profesionální roboty pro vesmírný výzkum nebo vojenské účely. Až v roce 2002, tedy o dvanáct let později, přenesla své nabyté know-how do komerčního produktu, robotického vysavače s názvem Roomba.

irobot-roomba-srovnani-generaci

Bylo to celkem hnusné a docela tupé elektronické stvoření, které však dělalo něco, co ve své době nesvedl žádný jiný produkt na trhu. Samo, bez lidského zásahu, vysávalo podlahy i koberce. A tady to můžeme klidně zastavit a převinout do roku 2021, kdy iRobot pořád vyrábí a prodává robotický vysavač Roomba a k němu i robotický vytírač Braava. Samozřejmě dnešní modely nemají nic společného s neohrabanou první Roombou. Klíčové je, že právě iRobot má za sebou víc než 19 let iterací a postupného evolučního vývoje.

Učit se i z vlastních chyb

A to se sakra počítá. Znalosti nakumulované za takto dlouhou dobu, data z prodeje i zařízení samotných, vlastních výzkum a vývoj dávají iRobotu obrovský náskok před konkurencí. Nikde samozřejmě není napsáno, že se neobjeví vyzyvatel z řad velkých firem, které iRobot převálcují. Zatím však takovou hrozbu nikde nevidím. iRobot má za sebou i řadu přešlapů. Robotický vytírač Scooba za sebou nechával spíš potopu než suchou a vytřenou podlahu. A to jak velký tak i malý model.

Robotický vysavač bazénů i čistič okapů se v tichosti stáhly z trhu, protože podávaly průměrné až mizerné výkony a lidi o ně neměli zájem. iRobot se zároveň musel občas sklonit před požadavky zákazníků, které dříve považoval za hloupé výmysly pomatených amatérů. iRobot např. interně odmítal řídit roboty skrze cloud a mobilní aplikaci a nenáviděl myšlenku combo zařízení, které vysávají i vytírají zároveň. Argumenty proti zněly logicky, ale trh se mezi tím vydal jinou cestou. A iRobot, pokud nechtěl stát bokem, se musel přidat.

irobot-vslam-s9

Dnes tak můžete koupit iRobot Combo a veškeré modely od základní série 6 až po vrcholnou S9 s napojením na iRobotí cloud a mobilní appku pro Android a iOS. Vše, co uvnitř robotů iRobotu najdete, v sobě odráží snahu dělat věci správně a do hloubky, neustále iterovat a zlepšovat se. Na trhu zcela upřímně nevidím značku, která by jedné kategorii elektroniky věnovala tolik energie a úsilí jako iRobot. Je to logické. iRobot na robotice vyrostl a zůstává věrný pouze jí. Na rozdíl od všech ostatních brandů.

Robotičtí uklízeči na Techies.cz

Osobní dovětek: iRobot není neomylný. Elektronika, tzn. hardware a software se bez chyb v zásadě dělat nedá. Složitá zařízení vznikají složitým procesem, při kterém k chybám dochází bez ohledu na to, jací borci jste a jak máte organizovanou firmu. I Apple dělá přešlapy. V iRobotu však najdete parťáka pro skutečně efektivní a na současné robotické poměry velmi kvalitní domácí úklid.

Jelikož není snadné se v nabídce iRobotu vyznat (a to hlavně v Evropě), u každého modelu jsme pro vás přidali na Techies.cz hodnocení a zařazení. Co se týče nabídky ostatních značek, už z principu s tím máme problém. Možná časem přidáme Xiaomi, které se v této kategorii dost snaží a zlepšuje, možná dojde na Dyson a Samsung. Zbytek si však bude cestu na Techies.cz hledat složitě. Uvidíme, co přinese jejich budoucnost.

Napsal: Libor Zezulka